torsdag 11 juni 2009

Special Guest Writer: Pelle Aldgård

Blandband, eller mixtape som det först kallades ett fenomen som användes flitigt under 70' och 80'. Det är precis som det låter ett mixat band. Det var först olika DJ's som spelade in sina favoritlåtar från antingen radio eller kopierade från köpta album eller singlar. Det var ett enkelt sätt att skapa tillgänglighet till sina favoritlåtar. Detta var då långt innan internet och IPRED-lagar kom till.

Anledningen till att jag skriver detta är att en god vän till mig helt sonika gav mig detta ämnet att spinna vidare på i textens värld. Det var ett så magnifikt ämne med en stor bredd att jag inte kunde tacka nej att skriva ett par ord.

Vad betydde/betyder blandband för mig? Detta är en svår fråga. Min uppväxt är musikaliskt inte som alla andras. Jag växte upp med att i stort sett enbart höra klassisk musik tills jag var 11-12 år. Visste nog att där fanns annan musik men kände inget behov av att lyssna på den. Men mitt första blandband fick jag nog när jag 14 år. Minns inte exakt vilka låtar som var med mer än Savage Gardens "The Animal Song". Var helt överumplad över låten. Dess djup och texten som jag nästan förstod helt och hållet då. Jag lärde mig dessutom texten utantill genom att lyssna, sjunga med och sedan överrösta Daniel och Darrens röster. Även Ace of Base var med på bandet och några låtar till som jag inte minns. Men just Savage Garden fick mig att öppna ögonen för musik på ett annat plan, och det enbart tack vare ett blandband.

Men efter det fick jag också veta baksidan av blandband som då hade utvecklats till Absolute Music skivor. Man kan säga att dessa skivor är som massproducerade förpackningar utan innehåll. Helt vädelösa. Dock blev det ett par sådana skivor innan band som Rolling Stones, Metallica, Kent, U2, No Doubt, Blink 182, Boomfunk MC och andra låtar som kom till omkring de åren fick mig på musikalisk rätt köl.

Skulle jag idag, just nu, med min kaffekopp halvtom bredvid tangentbordet skriva ner den självklara inledande låten och den lika solklara avslutande låten på ett blandband så skulle jag behöva tänka. Under tiden som jag skrev den här texten klickade jag upp spotify och började lyssna igenom låtar som poppade upp i huvudet. Savage Gardens "The animal song" är faktiskt en bra låt, oavsett vad andra säger. Men inte tillräckligt bra för att inleda eller avsluta ett blandband idag. Man kan hoppas att jag har utvecklats musikaliskt i och med att jag tar det beslutet.

Inledande låt borde vara:

"Someone new" - Eskobar feat. Heather Nova alternativt "Beautiful day" - U2

Två fantastiska låtar som mjukstartar mixtapet.

Avslutningskaffet på bandet borde vara "Mannen i den vita hatten (16 år senare)" - Kent. Underbar låt, perfekt dynamik låten igenom, en text som lyfter varje gång man hör den för man upptäcker en metafor på ett annorlunda sätt. En låt som visar den musikaliska storheten i gruppen Kent.

men bandet kan lika gärna sluta med:

"the Bitter End" - Placebo

Pelle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar